Čárový kód už má více než 40 let

Každý jej používá, každý o něm mluví, ale víte vůbec, jak a kdy vznikl čárový kód Proč vznikl a jak je starý? A kdo jej vymyslel? Pojďme se společně podívat na historii tolik známého čárového kódu.
Čárový kód už má více než 40 let

Historie čárového kódu sahá až do roku 1949 na pláž floridské Miami, kde trávil čas skoro třicetiletý inženýr Norman Joseph Woodland. Hlavou se mu honil problém jeho vědeckého kolegy z Drexelova technologického institutu Bernarda Silvera. Ten se mu svěřil o stížnosti jistého obchodníka, který považoval klasické markování zboží u pokladen za pomalé.

Kód z Morseovy abecedy

Problém však Woodlanda zaujal natolik, že se snažil přijít s řešením. Od začátku mu bylo jasné, že musí vymyslet druh kódu, který by byl jedinečný pro každý druh výrobku. Jako první ho napadla Morseova abeceda, do písku tedy nakreslil zprávu složenou z teček a čárek. Pak najednou přitáhl ruku k sobě a z teček se staly dlouhé linky. V té chvíli se Woodlandovi zrodil nápad, jenž způsobil revoluci v nakupování.

Varianta kódu založená na soustředných kruzích

Spolu s kolegou Silverem se snažil myšlenku rozvíjet. Na základě optického systému sloužícího k synchronizaci zvuku a obrazu v kinech vyvinuli snímač čárového kódu. Tu si i s čárovým kódem nechali v roce 1952 patentovat. Původní návrh však počítal s bílými linkami na černém podkladě, tedy přesně naopak, než je tomu dnes.

Ke klasické lineární podobě čárového kódu existovala i varianta založená na různě širokých soustředných kruzích, tzv. býčí oko. Tento kód měl velkou výhodu, neboť mohl být nasnímán z jakéhokoliv úhlu.

 

Nedostatek zájmu a těžké prosazování

Woodland začal pracovat ve společnosti IBM, kde systém čárového kódu nabídnul. Firma nejprve projevila zájem o čárový kód, avšak od dalšího vývoje ustoupila, neboť podle nich ještě technika nedospěla do potřebného stádia. Společnost General Motors se však nebránila a zavedla skenovací zařízení do jedné ze svých továren. To prokazatelně přispělo ke snížení počtu chyb při expedici dílů.

První kód byl použit na balíčku žvýkaček

Čárové kódy rovněž slibovaly rychlejší odbavení zákazníků při současném snížení počtu zaměstnanců. Obchodníci ale se zavedením této novinky i přes veškeré výhody váhali. K prvnímu nasazení kódu při prodeji došlo až na konci června 1974 v malém městečku Troy v Ohiu, kde byl použit na obyčejném balíčku žvýkaček.

Žádný z velkých obchodníků však do této nové technologie nechtěl investovat a všichni raději vyčkávali, co udělá konkurence. Na druhou stranu to celé věci prospělo, neboť bylo dostatek času na vytvoření standardů a vylepšení čteček čárových kódů. K masovějšímu nasazení čárového kódu tak došlo až v 80. letech.

Československo jako první ve východním bloku

O využití čárového kódu se začalo uvažovat i v Československu, které v roce 1983 vstoupilo jako první země východního bloku do mezinárodního sdružení IANA EAN. To určuje standardy pro identifikaci a automatický sběr dat. O dva roky později byl v Praze v Domě elegance spuštěn pilotní projekt obchodního domu využívajícího čárové kódy.

Zavádění čárového kódu do praxe však postupovalo velmi pomalu. Výrobci tiskli kódy na obaly jen výjimečně, případně jen na zboží určené pro export na západ. Příkladem byl národní podnik čokoládovny, který patřil v tuzemsku k průkopníkům, ale zpočátku kódem označoval jen výrobky pro britský řetězec Tesco.

Velkou překážkou pro rozšíření čárových kódu v rámci Československa bylo i nedostatečné technické vybavení pro automatický sběr dat. Tyto ledy prolomil v roce 1985 již zmiňovaný Dům elegance.

Koncem roku 1991 bylo čárovým kódem označeno 10 až 15 procent tuzemského zboží a situace se postupně měnila zejména díky příchodu západních prodejních řetězců. O sedm let později používalo nejrozšířenější čárový kód přibližně 4500 firem a 3000 obchodních organizací.

Rozpoznávací a čárové kódy současnosti

gs1-logoV současnosti existuje mnoho druhů čárových kódů, přičemž některé se používají jen v průmyslu, jiné při třídění pošty či v knihovnách. Zákazníci v evropských obchodech přijdou nejčastěji do styku s čárovým kódem EAN-13, kde první tři číslice označují autorizovaného národního registrátora kódu. V České republice se jedná o společnost GS1 Czech Republic s přiděleným identifikátorem 859. Výrobek však nemusí pocházet ze země, kde je kód zaregistrován.

 

qr-kod-datascanStále častěji je možné se setkat s 2D kódy, které umí pojmout delší informaci na stejné či dokonce menší ploše než klasické čárové kódy. Typickým zástupcem této kategorie je QR kód, tedy čtvercový obrazec složený z velkého počtu černých a bílých plošek.

Zavádíte čárové kódy do výroby? Do maloobchodu? Do zdravotnictví? Nebo chcete pomoct s výběrem technického vybavení pro automatický sběr dat, ať už se jedná o čtečku čárových kódů, mobilní terminál nebo tiskárnu etiket? Navštivte webové stránky www.datascan.cz, případně kontaktujte obchodní oddělení (obchod@datascan.cz, +420 545 215 558). Tým vyškolených obchodníků Vám pomůže s výběrem přesně dle Vašich konkrétních požadavků! Tak na co ještě čekáte?

 

Časté oblasti užití čárových kódů

  • QR kódy: Quick Response kódy jsou druhem dvourozměrných čárových kódů, které jsou schopny uložit mnohem víc informací než tradiční čárové kódy. Jsou často využívány pro rychlý a snadný přenos dat do mobilních zařízení.
  • Čárové kódy ve zdravotnictví: hrají klíčovou roli v procesu sledování léků a poskytování pacientských informací. Pomáhají minimalizovat chyby při podávání léků a zpřehledňují péči o pacienty vč. eliminace procesních chyb.
  • Čárové kódy a logistika: jsou nezbytné v dodavatelských procesech (doprava i skladování). Pomáhají sledovat pohyb zboží od výroby až k zákazníkovi, což zvyšuje efektivitu a transparentnost dodávek.
  • Čárové kódy na potravinách: čárové kódy obsahují informace o původu, zpracování a přepravě potravin. To umožňuje spotřebitelům získat více informací o produktech, které konzumují a zároveň sledovat jejich původ a další obsažené informace.
  • Čárové kódy v umění: čárové kódy se objevují i v umění a designu. Umělci je využívají jako součást svých děl, což přináší nový rozměr vizuálnímu umění.
  • Čárové kódy a internetový marketing: kódy mohou být využity v internetovém marketingu pro rychlé přesměrování uživatelů na webové stránky, slevové kupony nebo speciální nabídky.
  • Čárové kódy a recyklace: moderní recyklační zařízení používají čárové kódy k identifikaci materiálů a kategorizaci odpadu, což zjednodušuje celý proces třídění a recyklace.

Využijte výhod čárových kódů naplno - je to jednoduché

Užití čárových kódů v průmyslu, zdravotnictví, logistice a v řadě dalších odvětví je dnes již zcela běžné a málokdo si dnes už bez pomoci čárového kódu umí přestavit efektivní podnikání a fungování.

Pokud potřebujete poradit, jak s pomocí čárových kódů a veškerých technologií, které k tomu patří (čtečky, tiskárny....) zefektivnit svůj provoz, kontaktujte nás. Jsme specialisti na veškeré technologie týkající se čárových kódů. Nejsme pouhými prodejci, ale umíme kompletní systém navrhnout pro celou vaši firmu, nemocnici apod. I ty nejspecifičtější požadavky ve spojitosti s čárovými kódy umíme uvést v praxi a hlavně s ohledem na výkon a snadnost použití. Využijte našich dlouholetých zkušeností a kontaktujte nás.

 

Datascan - systémy automatické identifikace
✖ Zavřít

Poptávka

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů pro potřeby vyřízení záležitostí spojených s mým požadavkem.