Viditelnost dodavatelského řetězce přispívá k ochraně životního prostředí

Možnost vrátit zboží nakoupené online je v současné době pro zákazníky samozřejmostí. Moderní spotřebitelé často objednávají více zboží, než chtějí opravdu nakoupit, a tak se průměrně 30 % online nákupů vrací zpět k prodejci. To je více než trojnásobek zboží vraceného v kamenných prodejnách, kde se vrací průměrně 9 % nákupů. Jedním z důsledků častého vracení zboží je poškozování životního prostředí, které je cenou za pohodlí spotřebitelů.
Viditelnost dodavatelského řetězce přispívá k ochraně životního prostředí

V poslední době se však stále více ukazuje, že se lidé zajímají o budoucnost naší planety. Přestože spotřebitelé očekávají pohodlné a bezproblémové možnosti vrácení zboží, starají se také o dopady změny klimatu, udržitelnost a znečištění. Mnoho z nich tak dává přednost podnikům, které se zapojují v oblasti společenské odpovědnosti firem (CSR). To platí především pro mileniály, z nichž 87 % upřednostňuje nákupy u společností přispívajících k řešení sociálních a ekologických problémů.

S ohledem na tuto skutečnost musí maloobchodní prodejci najít rovnováhu v rámci optimalizace efektivnosti reverzní logistiky a udržení spokojenosti zákazníků při současné minimalizaci dopadů na naši planetu.

Jak může viditelnost dodavatelského řetězce, inteligentní příjem a expedice a RFID sledování přispět k dosažení této rovnováhy?

Viditelnost dodavatelského řetězce

S každoročním nárůstem globální logistiky (z čehož velkou část představuje e-commerce) je viditelnost dodavatelského řetězce od skladu až po dodání zákazníkovi nezbytná pro efektivní dodávky i vracení zboží.

Vrácené zásilky mohou být zařazeny zpět k prodeji.

V prvé řadě může odesílání správných zásilek v odpovídajícím stavu snížit množství vraceného zboží způsobené neefektivním fungováním dodavatelského řetězce. Když už k vrácení zboží dojde, vypořádávání se s nechtěným či poškozeným zbožím a případné odesílání náhradního zboží přispívá ke vzniku uhlíkové stopy maloobchodníka. Využívání inteligentních technologií může pomoci, abyste zvládli všechny tyto procesy napoprvé. Tyto technologie poskytují v reálném čase data o interakcích se zákazníkem a umožňují okamžitou reakci. To může být výhodné například při zrušení objednávky na poslední chvíli.

Označení zboží a zásilek čárovými kódy před jejich odesláním ze skladu představuje efektivní způsob, jak zajistit, aby mohla být jakákoliv vrácená zásilka sledována a správně zařazena, a následně pokud možno znovu využita, případně se minimalizovalo množství odpadu.

Někteří prodejci již využívají systém, který dokáže předpovědět, že zákazník bude možná část objednávky vracet – pokud si například objednal stejné tričko v různých velikostech. Když tedy vrácení zboží dojde, čárové kódy, RFID technologie, skenery a mobilní terminály pomáhají zobrazit podrobnosti o produktu. Díky tomu umožňují pracovníkům snadněji posoudit, zda je možné produkt zařadit zpátky k prodeji. Z ekologického hlediska se tak maximalizuje opětovné používání a recyklace. Produkty nejsou zbytečně vyhozeny, nedohází ke ztrátám položek v systému a redukuje se zbytečná přeprava.

Inteligentní příjem a expedice

Na nakládací rampě nemohou vedoucí pracovníci fyzicky překontrolovat všechny dodávky, aby dohlédli na správný provoz. Ve skladu často pracují nezkušení sezónní pracovníci nebo pracovníci, kteří ještě nejsou dostatečně vyškoleni. Spoléhat se na personál, aby posoudil vytížení dodávek a nákladních automobilů, může díky nedostatku informací vést k nesprávnému rozhodování. To má za následek plýtvání místem či nebezpečně naskládané zboží. Nedostatečně vytížené dodávky představují nejen plýtvání časem a penězi, ale také více nákladních aut na silnicích, větší spotřebu paliva a znečištění ovzduší. Maximální využití prostoru v dodávkách naopak zvyšuje konkurenceschopnost, efektivitu a bezpečnost a zároveň je více šetrné k životnímu prostředí. Pro zajištění současných i budoucích operací budete potřebovat viditelnost klíčových metrik, která zajistí efektivní využití každého nákladu. Není žádným překvapením, že přístup založený na datech může přinášet neuvěřitelně chytré řešení.

Jakmile je zásilka na cestě, technologie jako GPS, RFID, skenování a kamery poskytují v reálném čase data o dodávkách až po jejich doručení k zákazníkovi. Ačkoliv nejsou tyto technologie žádné novinky, představují klíčový krok k eliminaci pokusů o opětovné doručení nebo stížností na nedoručení zásilky. Ty by jinak vedly ke zbytečně najetým kilometrům a většímu znečištění. Tato viditelnost je proto v zájmu jak stakeholderů v celém dodavatelském řetězci, tak zákazníků, protože zásilky jsou doručovány rychleji.

Maximální využití prostoru v dodávkách zvyšuje efektivitu a je více šetrné k životnímu prostředí.

V nedávné studii společnosti Zebra „The Future of Fulfillment“ označilo 68 % maloobchodníků problematiku vracení zásilek jako klíčovou výzvu – finanční, logistickou i environmentální. Nejvíce budou prosperovat ti obchodníci, kteří jsou jak zaměření na zákazníky, tak šetrní k životnímu prostředí. S miliony zásilek pohybujících se v dodavatelském řetězci, přístupy založené na sběru a zpracování dat již od zadání objednávky představují jediný způsob, jak udržet krok s nároky zákazníků. Tyto přístupy nabízejí v současnosti nejlepší způsob, jak zajistit viditelnost v celém procesu a umožňují rozhodování na základě spolehlivých údajů.

Chcete také zefektivnit své pracovní operace a zároveň přispět k ochraně životního prostředí? Vyberte si z naší nabídky skenerůmobilních terminálůtiskáren etiket a dalšího hardwaru z oblasti autmatické identifikace, a zajistěte si tak spolehlivou viditelnost v rámci celého dodavatelského řetězce. Potřebujete poradit? Náš tým vyškolených a certifikovaných odborníků vám navrhne řešení podle vašich konkrétních požadavků.

Datascan - systémy automatické identifikace
✖ Zavřít

Poptávka

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů pro potřeby vyřízení záležitostí spojených s mým požadavkem.