Viditelnost napříč dodavatelským řetězcem pomáhá optimalizovat e-commerce
Pro udržení spokojených zákazníků a poskytování co nejlepší zkušenosti s online nákupem je viditelnost a sledovatelnost napříč celým dodavatelským řetězcem naprosto nezbytná. Umožňuje nejen včas identifikovat chyby, ale přináší také řadu výhod v reálném čase. Zásilky jsou doručovány nedotčené, doručení probíhá podle plánu a zákazníci mohou být o stavu dodávky průběžně informováni.
Přečtěte si, jak technologie umožňuje viditelnost napříč dodavatelským řetězcem – od výroby, přes sklad až po doručení zákazníkovi, a v případě vracení zboží naopak, a s jakými trendy se potýká oblast e-commerce.
Rostoucí očekávání zákazníků
Při online nákupech porovnávají zákazníci nabídky různých prodejců, možnost doručení a vrácení zdarma je však obvykle to, u čeho se zastaví a ve vyhledávání již nepokračují. Čtyři z deseti zákazníků tvrdí, že v současnosti očekávají od prodejce doručení zdarma a do dvou dnů. Mnoho zákazníků také očekává, že si budou moci koupit více položek, aby si je mohli vyzkoušet, a poté zdarma vrátit ty, které nechtějí.
Tyto požadavky, spolu s tlakem na udržitelnější, etickou a transparentní výrobu, balení a přepravu, kladou důraz na efektivnost a štíhlou výrobu. Zlevňovat například tím, že si pro dodávky vyberete nízkonákladové partnery, není příliš ekonomické řešení, neboť většinou ve výsledku povede ke špatným či nespolehlivým službám. Naopak investování do technologie, nebo výběr partnerů, kteří do technologie investují, se stává zásadním předpokladem úspěchu.
Investice do viditelnosti
GPS sledování – ze strany obchodníka i zákazníka – je skvělým začátkem pro zvýšení viditelnosti dodavatelského řetězce. Tato technologie však dnes už není žádnou novinkou. Zákazníci očekávají aktuální informace ohledně předpokládaného času doručení, než aby museli na svou zásilku čekat celý den. Tyto funkce mohou navíc snížit potřebný počet zaměstnanců zákaznické podpory a pomoci lépe zvládat očekávání zákazníků. GPS však nedokáže poskytovat údaje o poloze v reálném čase, pokud se položka nachází uvnitř továrny, skladu či přepravní dodávky. Pokud se po cestě něco pokazí, jak se o tom dozvíte, abyste mohli situaci vyřešit? Stejně tak, jak si můžete být jistí, že jsou vaši pracovníci, dodavatelé či partneři efektivní tak, jak nejvíce mohou? Selhání, ať už na straně doručení nebo kvality, jsou zákazníky jen zřídka tolerována. Mohou vést ke špatnému hodnocení, negativním ohlasům na sociálních médiích, nebo také k finančním ztrátám.
Přední prodejci a distributoři jsou již o několik kroků napřed. Vše začíná již v samotné výrobní hale, kde jsou položky kompletovány. RFID technologie umožňuje identifikovat chybějící části, takže zásilky jsou odesílány pouze tehdy, když jsou kompletní. Tím se zabraňuje doručování neúplných zásilek a následným reklamacím, vracení a opětovnému odesílání zboží. Zároveň může RFID zabránit vstupu padělaných výrobků do dodavatelského řetězce. Padělané výrobky nebo součástky bývají nejen nekvalitní a ilegální, ale například v případě léčiv mohou způsobit i závažné zdravotní problémy. V takovém případě není technologická připravenost pouze možností, ale nezbytností.
Čas jsou peníze
Pokud pracovníci napříč celým dodavatelským řetězcem používají nositelná zařízení, mohou pracovat proaktivněji, rychleji a přesněji, než při manuální správě zásob. Tato zařízení mohou dokonce ušetřit náklady na školení a prostoje, protože umožňují okamžité poskytnutí technické podpory a automatické hlášení poruch. Další velkou výhodu představuje ergonomický design těchto zařízení, který umožňuje lepší přizpůsobení a pohodlné používání.
Další výhody přináší technologie například prostřednictvím mapování skladu. Pokud se musí pracovníci neustále přemisťovat v prostorách velkého skladu, ztrácejí čas, a tím i peníze. Využití průhledových displejů (HUD) a rozšířené reality může pomoci optimalizovat trasy k paletám a pomáhat při orientaci ve skladu pomocí zvukových instrukcí v reálném čase. Díky těmto technologiím je možné snížit ztrátový čas až o 40 %.
Technologie RFID a RTLS (Real Time Location System) poskytují nejen viditelnost, ale také inteligenci prostřednictvím dat v reálném čase, jako například aktuální úroveň zásob nebo možnosti přepravy. Přepravní služby na vyžádání jako „Uber trucks“ umožňují vyzvednutí zásilek v momentě, kdy jsou připraveny, místo čekání na předem naplánované vyzvednutí. To s sebou přináší větší cenovou transparentnost a rychlejší vyjednávání smluv, což vede k levnějšímu a rychlejšímu doručení zboží k zákazníkům.
Co se týká kontroly kvality, systémy včasného varování hrají klíčovou roli. Inteligentní štítky, které dokáží detekovat anomálie jako například teplotní výkyvy v dodávce, vám poskytnou čas potřebný pro nalezení případného řešení. Podnik může v takovém případě poskytnout náhradu, zatímco zákazník se nemusí o škodě ani dozvědět. Pokud se díky viditelnosti dodavatelského řetězce dodávka stále stihne dodat v předpokládaném časovém rámci, vyhnete se následným problémům.
Držte krok s rychlým vývojem e-commerce
Se současným tlakem na dodání v rekordním čase, s vysokým standardem a za nízkou cenu nebo dokonce zdarma, si nemůžete dovolit spouštět dodavatelský řetězec z očí. Vytvořit optimální zážitek z online nakupování je přetrvávající výzvou, avšak využití dostupné technologie umožňuje maloobchodníkům a jejich partnerům držet s rychlým vývojem e-commerce krok.
Využijte výhod, které přináší systémy automatické identifikace. V naší nabídce naleznete snímače čárových a 2D kódů, mobilní terminály, tiskárny etiket a další hardware z této oblasti i příslušný software a spotřební materiál. Nevíte si rady s výběrem? Náš tým vyškolených a certifikovaných odborníků vám navrhne řešení podle vašich konkrétních požadavků a pomůže s výběrem nejvhodnějšího zařízení přímo pro vás.