Vytlačují elektronické obchody kamenné prodejny? Právě naopak!

Navzdory všeobecnému přesvědčení, nákupům v kamenných prodejnách není konec. Konkurence v této oblasti se naopak zvětšuje s tím, jak zákazníci opět dávají přednost fyzickým nákupům.
Vytlačují elektronické obchody kamenné prodejny? Právě naopak!

Tato informace může být trochu šokující… V posledních letech se předpokládalo, že elektronické obchody vytlačují kamenné prodejny, že fyzické nákupy se staly obětí tzv. Amazon efektu. Tento předpoklad byl ale špatný!

Amazon sice dokázal, že digitální model může být ziskový a urychlil investice do infrastruktury pro snazší a rychlejší zajištění přepravy. Spotřebitelé však jasně ukazují, že nechtějí, aby obchodníci rušili své kamenné prodejny. Většina nakupujících své nákupy dělí mezi kamenné a elektronické obchody. Fyzická prodejna se opět stává konkurenční výhodou, a to i v současné digitální ekonomice.

Tyto mylné domněnky vedly k přesvědčení, že prodejci stojí před volbou – buď se zaměřit na investice do online prodejního kanálu, nebo se pokusit zachránit své fyzické investice vylepšením zákaznické zkušenosti v prodejně. V současnosti se však ukazuje, že již neexistuje souboj mezi elektronickými a kamennými obchody, pokud vůbec někdy existoval… Maloobchodníci se shodují, že aktuální výzvou je vylepšení zákaznické zkušenosti napříč všemi kanály současně.

Ano, Amazon je respektován za svůj vliv a inovace. Byl jedním z prvních, kdo využil členský program pro podporu loajality zákazníků, zároveň také usnadnil rychlé doručování. Ačkoliv možnosti doručení byly dříve hlavní konkurenční výhodou, v současnosti jsou i ostatní prodejci schopni nabídnout srovnatelné možnosti přepravy a zajistit si loajalitu zákazníků. Jinými slovy, možnosti doručení jsou pouze jedním z pilířů, na kterých musí maloobchodníci stavět, aby obstáli v následujících letech.

Maloobchodníci se musí přizpůsobit novým nákupním zvyklostem a umožnit pracovníkům na prodejně maximalizovat tržby.

I přes stávající preference nakupování v kamenných prodejnách, zákazníci mají svou nákupní zkušenost stále více ve svých rukou. Díky širokému využití chytrých telefonů si mohou sami vyhledávat kupóny, slevy, informace o produktech, srovnání cen,… V podstatě cokoliv, co je dostupné na internetu. Zákazníci v současnosti považují smartphone za nezbytný nástroj při jejich nakupování. Mnoho z nich navíc věří, že mají přístup k více informacím než zaměstnanci v prodejně.

Jak využít narůstajícího trendu fyzických nákupů?

Snadný průběh celého nákupu může přinést konkurenční výhodu

Maloobchodníkům se naskytuje příležitost využít kamenné prodejny ve svůj prospěch a potenciálně zvýšit tržby tím, že vybaví svůj personál tou správnou technologií. Zákazníci jsou více ochotní nakoupit v obchodě, když jim prodejní asistent dokáže poradit a nabídnout alternativní možnosti. Pokud například není požadované zboží momentálně na skladě, pracovník může navrhnout jeho objednání a doručení k zákazníkovi domů nebo poskytnout slevu, až bude zboží opět naskladněno.

Podnikové mobilní terminály umožňují pracovníkům poskytovat lepší zákaznický servis – od viditelnosti zásob v reálném čase, zpracování plateb kdekoliv v obchodě, vyhledávání informací o produktech, přístupu k informacím o zákaznících až po návrhy alternativních možností.

Tyto technologie mohou vylepšit zkušenosti zákazníků také po emoční stránce. Nákupy v prodejnách již nejsou jen transakční záležitostí. Zákazníci se chtějí zboží dotknout, cítit je či ochutnat, jednoduše chtějí produkt vyzkoušet osobně než jej přímo koupí. To je jeden z hlavních důvodů, proč zůstávají kamenné prodejny konkurenční výhodou a proč obchodníci prodávající pouze online přehodnocují své dosavadní modely. Mnoho online prodejců zvyšuje svou přítomnost v obchodech prostřednictvím partnerství, zakládáním kiosků nebo pronájmem regálů ve všech možných obchodech – od malých prodejen až po obchodní domy, aby byly jejich produkty dostupné právě v okamžiku, kdy je zákazníci potřebují.

Nezáleží však pouze na tom, jak emocionálně spojení jsou spotřebitelé s vaší značkou či produktem. Průzkumy ukazují, že pokud je zboží moc drahé, půjdou hledat cenově dostupnější variantu v konkurenčním obchodě nebo online. Dříve se zákazníci obvykle obraceli na prodejní personál kdykoliv potřebovali poradit, v současnosti však mají chytré telefony a věří, že si najdou lepší informace sami. Musíte být tedy schopní je přesvědčit, že nakoupit chtějí právě u vás.

Jděte potřebám zákazníků naproti

Pokud chcete, aby byli zákazníci spokojení, musíte zajistit hladký a snadný průběh celého nákupu jak v prodejně, tak online. Zlepšete kvalitu nabízeného zboží i služeb a cenovou politiku, zajistěte dostupnost zboží a umožněte okamžité platby bez zbytečného čekání ve frontách. Tím zabráníte netrpělivým zákazníkům, aby opustili váš obchod a nakoupili jinde, kde to pro ně bude pohlednější. Když poskytnete zákazníkům to, co potřebují, když to potřebují a za správnou cenu, budete je i nadále motivovat aby se vraceli do vaší prodejny namísto nakupování online.

Mobilní technologie pro maloobchody mohou být jednoduchým řešením, jak personalizovat služby zákazníkům a pozitivně ovlivnit celou zákaznickou zkušenost. Vyberte si z naší široké nabídky mobilních terminálů a zajistěte si tak spokojené zákazníky, kteří se do vaší prodejny budou rádi vracet.

Potřebujete poradit s výběrem zařízení pro vaši konkrétní aplikaci? Náš tým vyškolených a certifikovaných odborníků vám navrhne řešení podle vašich specifických požadavků.

Datascan - systémy automatické identifikace
✖ Zavřít

Poptávka

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů pro potřeby vyřízení záležitostí spojených s mým požadavkem.